Ett utmärkt marknadsföringsexempel

Ett utmärkt marknadsföringsexempel

Vad är egentligen framgångsrik marknadsföring? Det finns många saker går att koppla an för att ett företag eller ett varumärke skall nå ut till sin publik på ett effektivt sätt som bjuder och framförallt säljer.

En bra marknadsföringskampanj är något som åskadaren eller läsaren kommer ihåg och skapar en förbindelse mellan kund, budskap och produkt eller tjänst. Idag finns det åtskilliga sätt att nå kunder på nätet via sökmotorer, sociala nätverk med mera. Samtidigt som marknadskanalerna är många är det ett komplext jobb att nå ut till kunden. Dagens bästa marknadsföringsexperter träffar sin publik både på och utanför nätet. Ett sådant exempel är det etablerade varumärket Coca Cola.

Coca Colas praktmetod – att nå folks sinnen

Världsföretaget Coca Cola är sedan många år världens mest etablerade läskedrycksmärke. Den största anledningen till att de har en sådan dominant ställning är att de år efter år investerat miljarder i att bibehålla och stärka sitt varumärke där det helst skall höra hemma, nämligen i konsumentens sinne och medvetande. De når fram till sin publik och till sina kunder tack vare att de lyckas upprätta en förbindelse som ofta anspelar på en fundamental mänsklig betingelse. Ofta handlar den om en önskan eller ett begär.

Många starka budskap – både visuellt och i text

När Coca Cola annonserar ett meddelande – antingen direkt på produkten eller bildligt över ett annat medium – så kopplar folk fort till budskapet. Om det exempelvis står ”you can’t beat the feeling” så förstår och känner konsumenter att Coca Cola är det godaste som ingen annan dryck kan slå. Lustigt nog så blir det alltid en självuppfyllande profetia eftersom budskapet bekräftas med varumärkets utseende och smak eller från tidigare visuella budskap som konsumenten kan förnimma. Alla Coca Colas text- och bildbudskap är globala och talar till hela världen. Det gör att alla kan känna en total samhörighet med drycken.

Personnamn på Coca Cola burken

Ett av de senaste praktexemplen på hur Coca Cola fortsätter att sammanlänka folk för att på ett emotionellt sätt höja medvetandet kring produkten är då företaget trycker upp de mest förekommande tilltalsnamnen på varje Coca Cola burk. Flera tusentals Sven, Lars, Anders, Per, Eva, Anna eller Mia kan alltså återfinna sitt namn på burkarna vilket skapar en stark känsla och personlig koppling till Coca Cola. Helt plötsligt kan man hitta en del av sin egen identitet på burken. Det gör att man sympatiserar ännu starkare för drycken och det blir svårt att säga nej till en burk eller två.