Var rädd om dina kunder

Var rädd om dina kunder

Som företagare eller någon som är på god väg att bli en företagare så lär majoriteten utav er hört att man ska vara rädd om sina kunder när man driver ett företag. Men vad betyder exakt att vara rädd om sina kunder? Och hur gör man det på bästa sätt? Det är någonting som vi denna gång tänkt belysa och bryta ner på bästa sätt.

Vi skulle främst vilja hävda att ”ta hand om sina kunder”, handlar om att inte ta någon utav dina existerande eller potentiella kunder som du skulle kunna locka till dig i framtiden för givet. De som blivit väldigt bra behandlade inledningsvis kommer fortsätta att förutsätta att de även framöver blir behandlade på ett liknande sätt, eller än bättre, eftersom de då är stamkunder. Detta gör att du hela tiden måste se till att bibehålla samma goda kvalité och service över tid, för att de inte ska känna sig negligerade, något som är viktigt att ha i åtanke. Det är även så att du inte kan räkna med att nya kunder ska strömma till i samma utsträckning som de alltid gjort, eftersom varje bransch är föränderlig och den som ligger på latsidan kommer tids nog att tappa mark.

Det kan vara värt att ta en smäll då och då

Som företagare kan det då och då vara värt att ta emot en smäll på ett eller annat sätt och att bara absorbera detta på bästa möjliga sätt. I de fall där en kund på något vis är missnöjd, trots att det till och med är deras eget fel, kan det vara oerhört skadligt för företaget att vända taggarna utåt och gå på defensiven. Det gäller därigenom att välja sina strider, då en onöjd kund med allra största säkerhet kommer att föra detta vidare till en rad andra människor. Lyckas du med andra ord omvända en sådan person finns det mycket att tjäna på detta, eller åtminstone att inte förlora.

Var proaktiv

Det finns ingenting som är så bra som att vara en proaktiv företagare som löser sina kunders problem redan innan de frågar om det och det är på samma vis bra att få dom att känna sig både sedda och speciella innan de själva känner att de måste ta kontakt med dig, efter alldeles för lång radiosskugga er emellan. Ibland kan det faktiskt röra sig om någonting som litet som att skicka en liten present till en viktig kund, för att de ska känna att du bryr dig om dom, vilket du självfallet också bör göra, men i detta fall handlar det mera om att kommunicera detta på ett effektivt sätt.

Var inte rädd att bryta ny mark

Ett sätt att behålla gamla kunder samtidigt som man ökar sina chanser att attrahera nya är att vara innovativ. Att helt enkelt komma på nya produkter och tjänster inom sitt segment, som marknaden aldrig tidigare sett. Det gäller självfallet att att inte bara lansera vad som helst, som egentligen inte har något direkt värde, men om du skulle lyckas komma på någonting som dessutom skulle vara svårt att bara apa efter för dina konkurrenter, så har du ofta enormt mycket att vinna på detta.